Realisatie
- Locatie Wommelgem, Antwerpen (BE)
- Bouwtijd 4 weken
- Grootte 750 m²
- Levering Turn key
- Design WSBDESIGN.COM
- Realisatie WSB Interieurbouw
- Branche Optiek
Meer weten of zelf ambities?
Industriële optiek revolutie in België
Vijf jaar geleden begon Frits van den Bosch zijn zoektocht naar een beter gelegen pand dat zijn doelgroep optimaal zou bedienen en met verbeterde parkeermogelijkheden. Dit bracht hem bij het voormalige gemeentehuis van Wommelgem. Aan WSB de vraag om Optiek van den Bosch opnieuw te helpen om dit grote pand van zowel interieur als exterieur gestalte te geven.
De focus lag op budgettaire zorgvuldigheid gezien de omvang van het project. Het pand is volledig gestript waarbij het ontwerpteam van WSB de buitenzijde een strakkere uitstraling heeft gegeven terwijl de solide betonnen constructie binnen volledig bleef staan. Een belangrijk gegeven was de zichtbaarheid vanaf de straat, wat resulteerde in de installatie van een grote lichtstraat die van voor naar achteren door de winkel loopt. Dit zorgt voor een enorme toetreding van daglicht. Het pand is ruimtelijk en groots gemaakt: er is hoogte gecreëerd van meer dan 6 meter verdeeld over twee verdiepingen.
Shop-in-shops werden gecreëerd elk met eigen identiteit, zonder dat het DNA van Frits van den Bosch in het gedrang kwam. Merken zoals Lunor, Anne & Valentin, Lindberg en Etnia Barcelona hebben nu elk hun eigen podium binnen de winkel.
Winkelinrichting optiek België
Op de begane grond bevindt zich de ontvangstruimte met bar. Waar voorheen de vleugel stond staat nu een prachtige rode Porsche. De winkel heeft extra aandacht voor merken en is geschikt om events te organiseren voor optiekmerken en ondernemers. Ook zijn hier fantastische verkoopeilanden op een heldere manier gepositioneerd. Aan de rechterkant van de entree bevinden zich de high-end modemerken zoals Gucci, Prada, Tom Ford en Dior.
De eerste verdieping geeft de ruimte voor refractie en horen evenals de kantoren voor personeel en wachtruimte voor klanten. De stalen trap is behouden en opgeknapt in een unieke kleur, en functioneert tevens als kinderbrillen hoek.
In een groot pand als deze ligt de uitdaging om een goede akoestiek te houden zonder afbreuk te doen aan de industriële look. Dit werd opgelost door vloerbedekking, stofdoek aan het plafond en akoestische wandpanelen.
De winkel heeft verschillende eyecatchers: twee enorme bomen van bijna 6 meter bereiken het plafond. Daarnaast heeft WSB op een geweldige manier kunst en de naamgeving Antwerpen gecombineerd met passende kleuren in een op maat gemaakt plafondvisual.
Goed gastheerschap en customer journey staan centraal bij het ontwikkelen van dit unieke winkelconcept. De grootste optiekwinkel van België trekt mensen uit omliggende landen. Een goede start geeft positieve verwachting voor de toekomst!